Ruimte voor zelfportretten in de Uffizi

De Florentijnse schilder Taddeo Gaddi (1300-1366, links) met in het midden zijn vader Gaddo en rechts zijn zoon Angelo

Het beroemde Uffizi-museum in Florence heeft de traditie van zelfportretten van kunstenaars nieuw leven ingeblazen. Deze week zijn er twaalf nieuwe zalen geopend met een keuze uit de enorme collectie, volgens de Uffizi de oudste en belangrijkste verzameling van zelfportretten van kunstenaars ter wereld.

Kardinaal Leopoldo de’Medici, telg uit het roemrijke Florentijnse geslacht, was begonnen zelfportretten van kunstenaars te verzamelen. We zijn dan in de zeventiende eeuw, maar na Leopoldo’s dood werd het een traditie om zelfportretten te verzamelen. De collectie omvat nu zo’n tweeduizend zelfportretten van kunstenaars en groeit nog steeds. Daarom zijn ook veel hedendaagse kunstenaars vertegenwoordigd. Uit vroeger eeuwen zijn het meestal schilderijen, maar recenter werk kan ook een andere vorm krijgen. Michelangelo Pistoletto zit erbij met een zelfportret op een spiegel.

Rubens en Rembrandt, De Mura en De Bruckere

Niet al deze werken zijn in één keer te bezichtigen. Er is een keuze gemaakt, om te beginnen zijn er 255 zelfportretten te zien. Ik knip en plak een rijtje uit het persbericht van de Uffizi:

Andrea del Sarto, Federico Barocci, Fede Galizia, Luca Giordano, Rubens, Rembrandt, Rosalba Carriera, the great Neapolitans Francesco De Mura and Francesco Solimena, as well as Francesco Hayez, Eugène Delacroix, Arnold Böcklin, Giuseppe Pellizza da Volpedo, Elisabeth Chaplin, Adolfo Wildt, Marino Marini, Hélène de Beauvoir, Maria Lassnig, Berlinde De Bruyckere.

Sommige van de schilderijen waren in eerdere jaren al tentoongesteld, in de zogeheten Corridor van Vasari, een gang die palazzo Vecchio via de Uffizi over de Ponte Vecchio verbindt met palazzo Pitti, aan de andere kant van de Arno. Maar die gang was beperkt toegankelijk en er waren problemen met licht, temperatuur en vochtigheid.

Paarse muren

Nog een leuk detail erbij: de muren van de twaalf nieuw geopende zalen zijn paars geverfd, als een verwijzing naar de mantel van kardinaal Leopoldo de’Medici, bij wie het allemaal is begonnen. Een standbeeld van hem staat aan het begin van deze zalen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *